2011. június 3., péntek

ÜZLETI ÖTLET MINDENEK FELETT?

Ha valakit megkérdezünk, hogy szerinte mi kell egy vállalkozás, egy cég születéséhez, mikor kezdjünk el vállalkozni, majdnem biztos, hogy a válaszok között szerepelni fog: kell egy jó üzleti ötlet.  Sokan elsődlegesnek tekintik.Vajon tényleg így van?

A Baracskai-Mérő-féle üzleti coach iskolában messze nem a számok kapták a főszerepet. De volt egy szám, amit nagyon megjegyeztem: az üzleti ötletek, tippek 4%-a jön be, lesz ütőképes. És azon kell töprengeni, hogy ebből a 4%-ból hogyan finanszírozható a 96%.


Tegnap egy konferencián meghallgattam Bojár Gábor, a Graphisoft társalapítójának a Hogyan fogjunk hozzá egy IT vállalkozás beindításához? című előadását. Az előadásban hangsúlyosan szó esett az ötletek szerepéről.

Mielőtt elárulom, mit is mondott Bojár Gábor és miért fontos a véleménye, nézzük meg röviden, ki ő? Bojár Gábor 1982-ban programozó társával együtt alapította meg a Graphisoft gmk-t azzal a céllal, hogy saját fejlesztésű szoftvereivel lépjen ki a nemzetközi piacra. Korát megelőzve a világon elsőként fejlesztett ki számos vezető modellező programot, köztük az ArchiCAD-et, amelyek mára világszerte az építészek nélkülözhetetlen eszközeivé váltak. Bojár Gábor vezetésével és irányításával a vállalat úttörő tevékenysége és folyamatos technológiai innovációja révén a Graphisoft 1988-ra a szegmens európai piacvezetőjévé vált. Bojár Gábor kiemelkedő üzleti érzéke és vállalkozó szelleme mellett elismert vezető. 2006-ban elnyerte az Ernst&Young “Az év üzletembere” díját. Mindig fontos volt számára az értékteremtés, értéknövelés; vállalkozói tevékenysége mellett több olyan társadalmi funkciót tölt be, amelyekkel a hazai üzleti kultúra fejlesztéséhez kíván hozzájárulni. Bojár Gábor néhány éve eladta a Graphisoft, de benne van még az igazgatóságban.

Érdemes tehát odafigyelni Bojár Gábor gondolataira.
Szerinte az ötlet maga irreleváns. A világ legsikeresebb IT cégei semmi merőben újat nem csináltak. Általában megvalósították valaki másnak az ötletét. Véleménye szerint az új ötletek 90%-a nem válik be. Nem a nagy ötlet a lényeg, hanem az ötletelés képessége a fontos, a kreativitás. Az első után még sok ötlet kell a sikerhez.
És azt is elmesélte  – szerényen előadott, élvezetes – előadásában, hogy bizony az ő első üzleti ötlete és próbálkozása sem jött be, bukás lett belőle. És – többek között – pont arról ismerszik meg a vállalkozó, hogy kibírja-e a vereségeket.

Kudarckerülő társadalmunk, kultúránk nehezen fogadja el, hogy vannak ötletek, amik nem jönnek be, elbuknak. Pedig ez így van rendjén. Nem kell ettől megijedni. Látjuk, hozzáértők szerint az üzleti ötletek 90-96%-a nem válik be. Jó lenne végre megtanulni és elfogadni, hogy ez a normális. Nem ezen múlik a hosszútávú siker.


http://evinet.hu/
Magyari Éva-üzleti coach